status via Jerulazrul

Wednesday, August 17, 2011

jom masak bersama aku .

ok ok ok . entri kali ini mengisah kan pasal masak memasak . anda semua pandai masak tidak ?? selalu masak tidak ?? hmmm , tidak kira lah masak nasi kah , telur kah ?? pandai ? selalu ? kekeke .. bukan apa , aku cuma nak kongsi masakan ini dengan korang semua . sebab tadi aku  masak untuk berbuka puasa ..
mahu tahu masak apa ? tapi sebelum itu , ribuan terima kasih untuk Sheila Rusli di atas tunjuk ajar beliau .. wah , Sheila Rusli aku memasak weii .. ha !! korang tidak jeles ?? kalau jeles , tonton lah Ketuk Ketuk Ramadan setiap hari sepanjang bulan puasa ini kat TV1 .. he he he .. memandangkan tadi resepi masakan Kak Sheila sangat simple , lalu aku pun mencuba iaitu ; resepi Nasi Kuning . masakan yang sangat simple ! rugi kalau tidak cuba .

ok ok , berbalik kepada nasi kuning tadi . bahan bahan yang diperlukan ;
-beras(ikut suka banyak mana, basuh dan toskan)
-bawang putih
-bawang merah
-dua batang serai(di tumbuk sedikit)
-daun pandan
-air secukupnya 
-serbuk kunyit
dan yang paling penting ,
-susu cair Dairy Champ

bagaimana kita hendak memulakan nya ??

tumis bawang dan serai dalam periuk nasi yang akan digunakan untuk masak nasi ini . he he he .
kemudian , masukkan beras. ok, lepas tu masuk kan air di ikuti susu cair tadi . (tapi makesure pandai agak lah yaa , sukatan air & susu cair untuk masak nasi ini .. ala , macam masak nasi biasa) . sudah itu , masuk kan serbuk kunyit dan daun pandai . sebatikan . siap untuk di masak .

dan untuk lauk korang boleh masak ikut cita rasa masing masing lah . he he he . mahu masak ikan masak merah , boleh . udang masak merah , boleh . ayam masak merah , pun boleh . 

ok lah .
2311pm.

2 comments:

una din said...

wahhhhhh selalu org masak lauk, currrlassss ko ye masak nasik. hahahhahahahha

bukan nasik kuning ni mmg masakan org sbh ke?

wehh ko try tgk tb3 5rencah, 5rasa.
terbaik okey hahah

Jerul said...

well .. hahahha

ntah lah , ye la kot .. ke ke ke .. kat tempat Nal ; lahad datu .

5rencah 5rasa pun favret i , okee . haha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Shout Here !!


ShoutMix chat widget

WE are SABAHAN

..

WaSaBer (^^,)v

div style="text-align: left;" title="WSB" href="http://www.wsbmania.com/" target="_blank">WSB

LIKE me !!

Jom Blogwalking

Recent Visitors

There was an error in this gadget

jom KLIK , dapat WANG !!

 
Copyright 2011 @ akunamajerul!
Design by Wordpress Manual | Bloggerized by Free Blogger Template and Blog Teacher | Powered by Blogger